အားလံုးရဲ႕တပည့္
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အမ်ဳိးသားဇာတ္႐ံု၌ ဇန္န၀ါရီ ၂၂ ရက္က ျပဳလုပ္သည့္ ႏိုဘယ္-ျမန္မာစာေပပြဲေတာ္တြင္ ျပသထားေသာ ျပည္တြင္းျပည္ပ စာေရးဆရာႀကီးမ်ား၏ မွတ္တမ္းဓာတ္ပံုမ်ားကို ေလ့လာေနစဥ္ (ဓာတ္ပံု-ျပည့္စံုေန၀င္း)
‘အမွန္က ကြၽန္ေတာ္က ဆရာျဖစ္ခ်င္တဲ့ အေကာင္မဟုတ္ဘူး။ တပည့္ပဲ။ ကြၽန္ေတာ္အားလံုးရဲ႕ တပည့္ပဲ။ အကုန္လံုးကို ေလ့လာတယ္။ ပညာယူတဲ့သူေပါ့ဗ်ာ။ တပည့္ပဲ’
အထက္ပါစကားကို ေျပာခဲ့သူမွာ ဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာျဖစ္ပါသည္။ ဆရာႀကီး၏ ‘စာေပစစ္တမ္းစာေပ႐ႈေထာင့္’ စာအုပ္မွ ျပန္လည္ေကာက္ႏုတ္ ေဖာ္ျပလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ဆရာႀကီးက သူ႔ကိုယ္သူ ႏွိမ့္ခ်သည့္ သေဘာႏွင့္ သူဟာအားလံုးရဲ႕တပည့္ပါဟု ေျပာသြားသည္။ တကယ္ေတာ့ ထိုကဲ့သို႔ေျပာႏိုင္ဖို႔ဆိုသည္မွာ မလြယ္ကူပါ။ ေလာကမွာ တပည့္လုပ္ခ်င္သူထက္ ဆရာလုပ္ခ်င္သူက ပိုမ်ားသည္။ ေနာက္လိုက္လုပ္ခ်င္သူထက္ ေခါင္းေဆာင္လုပ္ခ်င္သူက ပိုမ်ားသည္။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ လူစားမ်ဳိးေတြၾကားထဲမွာ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ‘အားလံုးရဲ႕တပည့္ပါ’ ဟု၀န္ခံဖို႔ရာ စင္စစ္မလြယ္ကူလွပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုသို႔မလြယ္ကူသည့္စကားကို ေျပာၾကားခဲ့သည့္ ဆရာႀကီးအား ကြၽန္ေတာ္ေလးစားမိပါသည္။
ဆရာႀကီးဒဂုန္တရာႏွင့္ ခပ္ဆင္ဆင္တူေသာစကားကို ေျပာခဲ့သူတစ္ဦးရွိပါေသးသည္။ အဆိုပါပုဂၢိဳလ္မွာ ဂရိေတြးေခၚရွင္ ေဆာ့ခရတိၱ ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ခါေတာ့ ေဆာ့ခရတၱိသည္ မိတ္ေဆြျဖစ္သူ ဖီဒရႏွင့္အတူ ၿမိဳ႕ျပင္သို႔ ထြက္လာခဲ့ၾကသည္။ ဖီဒရက - ‘ေဆာ့ခရတၱိ၊ သင္သည္ အက္သင္းၿမိဳ႕၏ ၿမိဳ႕တံခါးအျပင္ဘက္သို႔ပင္ ေျခခ်ဖူးမည္မဟုတ္’ ဟုေျပာေလသည္။ ထိုအခါ ေဆာ့ခရတၱိက - “အေဆြေကာင္းဖီဒရ၊ ၿမိဳ႕တံခါးအျပင္ဘက္သို႔ပင္ ကြၽႏု္ပ္ေျခခ်ဖူးျခင္းမရွိဟု အသင္ဆိုေသာစကားသည္ မွန္ပါသည္။ ၿမိဳ႕ျပင္သို႔ မထြက္ျခင္း၏အေၾကာင္းသည္ ကြၽႏု္ပ္မွာရွိပါသည္။ ထိုအေၾကာင္းကို ကြၽႏု္ပ္ေျပာျပေသာအခါ ကြၽႏု္ပ္ကိုအခြင့္လႊတ္ပါဘိ။ ကြၽႏု္ပ္သည္ ပညာရွာေနသူ၊ ပညာျမတ္ႏိုးသူျဖစ္သည္။ ေတာစခန္းသည္ ကြၽႏု္ပ္၏ဆရာမဟုတ္၊ သစ္ပင္တို႔သည္ ကြၽႏု္ပ္၏ဆရာမဟုတ္။ ၿမိဳ႕ထဲအရပ္ထဲ၌ သြားလာလႈပ္ရွားေနၾကေသာ လူတို႔သည္သာ ကြၽႏု္ပ္၏ဆရာျဖစ္သည္” ဟုျပန္ေျပာပါသည္။ မိမိပတ္၀န္းက်င္ရွိ လူသားအားလံုးကို မိမိ၏ဆရာအျဖစ္ သေဘာထားႏိုင္ေသာ ေဆာ့ခရတၱိသည္ အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းလွေပစြ။ ‘သူဟာအားလံုးရဲ႕တပည့္ပါ’ ဟူေသာစကားႏွင့္ ‘အားလံုးဟာ သူ႔ရဲ႕ဆရာပါ’ ဟူေသာစကားႏွစ္ခြန္းသည္ အသံုးအႏႈန္း ကြဲျပားေသာ္လည္း သေဘာထား ခံယူခ်က္ကေတာ့ အတူတူပင္ျဖစ္ပါသည္။
လူ႔ဘ၀ကို ရလာခုိက္မွာ ပညာရွာမွီးလို သူတို႔သည္ အထက္ပါဆရာႀကီးႏွစ္ဦးကဲ့သို႔ ခံယူခ်က္သေဘာထားမ်ဳိး ရွိထားႏွင့္ပါမွ ပညာရွာေဖြလိုစိတ္ ထက္သန္အားေကာင္းလိမ့္မည္ဟု ကြၽန္ေတာ္ထင္ပါသည္။ အရာရာကို ငါသိငါတတ္ငါပဲလုပ္ႏိုင္ဟူသည့္ ‘ဆရာႀကီးစိတ္’ ေမြးျမဴထားသူသည္ အဘယ္မွာလွ်င္ အသိပညာ တိုးႏိုင္ပါေတာ့မည္နည္း။ ငါမသိတာေတြ၊ ငါမတတ္တာေတြ၊ ငါမလုပ္ႏိုင္တာေတြ အမ်ားႀကီးက်န္ပါေသးလား၊ ငါႀကိဳးစားၿပီး သင္ယူရဦးမွာပါလားဟူသည့္ ‘တပည့္စိတ္’ မ်ဳိးထားႏိုင္မွ တစ္ေန႔တျခား အသိပညာေတြ ပိုမိုတိုးပြားလာႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါလား။
တကယ္ေတာ့ လူ႔ဘ၀က တိုေတာင္းလြန္းလွၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔သိစရာတတ္စရာ ေလ့လာသင္ယူစရာေတြက ရထားသည့္အခ်ိန္ကာလႏွင့္ မမွ်ေအာင္ မ်ားျပားလြန္းလွပါသည္။ ပညာရပ္နယ္ပယ္စံု မေျပာပါႏွင့္ဦး နယ္ပယ္တစ္ခုတည္းမွာပင္ အေတာ္အတန္ သိနားလည္ၿပီး ကြၽမ္းက်င္သူျဖစ္ဖို႔ ေန႔မနားညမအား ႀကိဳးစားေလ့လာသင္ယူရပါသည္။ ထိုကဲ့သို႔ ေလ့လာသင္ယူမွ ‘မိမိမသိေသးတာေတြ အမ်ားႀကီးပါလား’ ဟု သိနားလည္လာရသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔အားလံုး မသိေသးတာေတြကိုသိေအာင္ ေသခါနီးေနာက္ဆံုးထြက္သက္အထိ ႀကိဳးစားအားထုတ္သြားရမွာကေတာ့ ေသခ်ာလွပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ေရွ႕မွ အသိပညာရွင္ အတတ္ပညာရွင္မ်ားသည္လည္း ထို႔အတူသာလွ်င္ မိမိတို႔ႏွင့္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္အသီးသီးအတြက္ သူတို႔ေလ့လာရွာေဖြ သိရွိခဲ့သေလာက္ ထည့္၀င္သယ္ပိုးခဲ့ၿပီး တမလြန္ခရီးသို႔ ဆက္လက္ ထြက္ခြာသြားၾကရပါသည္။ (သိဖြယ္ဟူသမွ် အၾကြင္းအက်န္မရွိ သိေတာ္မူသည့္ ဗုဒၶျမတ္စြာမွတစ္ပါး) အဘယ္အသိပညာရွင္ အတတ္ပညာရွင္မွ် အလံုးစံုအကုန္အစင္ မၾကြင္းမက်န္ သိမသြားၾကပါ။ သူတို႔ေသဆံုးခါနီး ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္ထိ သိႏိုင္သမွ်သိေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္သြားခဲ့ၾကပါသည္။
ေတာင္ၿမိဳ႕မဟာ ဂႏၶာ႐ံုဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသသည္ က်မ္းစာေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ျပဳစုေတာ္မူရင္း သက္ေတာ္ ၇၈ ႏွစ္မွာ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ ေနာက္ဆံုး ပ်ံလြန္ခါနီးအခ်ိန္ထိ က်မ္းစာျပဳစုဖို႔ရာ စိတ္အား၀ီရိယအား ထက္သန္ေတာ္မူသည့္ ဆရာေတာ္ျဖစ္ပါသည္။ တပည့္ေတြကို ၾသ၀ါဒေပးသည့္အခါ ‘ဘုန္းႀကီးေတာ့ လမ္းေလွ်ာက္တာေတာင္ စာေပမ်ားကို စဥ္းစားၿပီးေလွ်ာက္တယ္’ ဟုမိန္႔ေတာ္မူေလ့ရွိပါသည္။ ဆရာေတာ္သည္ က်မ္းစာေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ျပဳစုၿပီးခဲ့သည့္တိုင္ေအာင္ သူ၏က်မ္းစာေရးသားမႈ အတတ္ပညာႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ‘လူေတြနားလည္ေအာင္ ဘယ္လိုေရးရပါ့မလဲ’ ဟု အျမဲၾကံစည္ေတြးေတာေနသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ဆရာေတာ္အဖို႔ စာေရးျခင္းအတတ္ပညာသည္ ၿပီးဆံုးသြား ျပည့္၀သြားသည္မရွိ။ ေသခါနီးအခ်ိန္ထိ ေလ့လာသြားရမည့္ အတတ္ပညာဟု သေဘာပိုက္ထားပံုရပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္သည္ ထိုအခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာေတာ့္အေပၚ ၾကည္ညိဳစိတ္အားက် အတုယူခ်င္စိတ္ ျဖစ္ေပၚလာမိပါသည္။
အားက်အတုယူခ်င္စိတ္ ျဖစ္ေပၚလာသည္ဟု ဆိုရျခင္းမွာ အျခားေၾကာင့္မဟုတ္။ ကြၽန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္သည္လည္း ‘စာေရးသားမႈအတတ္ပညာ’ ကိုအျမဲတမ္းေလ့လာ သင္ယူေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္သည္ စာတစ္ပုဒ္ေရးၿပီးသြားတိုင္း မိမိကိုယ္ကိုယ္ ေက်နပ္အားရတင္းတိမ္ျခင္းမရွိလွပါ။ ‘ေနာက္တစ္ပုဒ္ေရးတဲ့အခါ ဒီထက္ေကာင္းေအာင္ ငါဘယ္လိုေရးရပါ့မလဲ’ ဟူသည့္အေတြး အျမဲေပၚလာေလ့ရွိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ မိမိ၏စာေရးသားမႈ အတတ္ပညာအေပၚ ဘ၀င္က်ေလ့မရွိပါ။ တစ္ခုခုလိုေနေသးသည္ဟု အျမဲထင္လိုက္မိသည္ခ်ည္း။ လူေတြနားလည္ေအာင္ လူေတြသေဘာေပါက္ေအာင္ လူေတြေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္ ဘ၀င္စိမ့္ေအာင္ ငါဘယ္လိုေရးရပါ့မလဲဟုေတြးရင္း ငါအမ်ားႀကီးေလ့လာ သင္ယူရဦးမွာပါလားဟု စဥ္းစားမိပါသည္။
ကြၽန္ေတာ္သည္ သူမ်ားေရးသည့္စာကို ဖတ္တုိင္းေလ့လာသင္ယူခ်င္စိတ္ႏွင့္ ဖိတ္မိေအာင္ အျမဲႀကိဳးစားပါသည္။ ကေလာင္ႀကီးသည္ျဖစ္ေစ ကေလာင္ငယ္သည္ျဖစ္ေစ။ ေနာက္ဆံုး ကုန္ကုန္ေျပာလိုက္ပါရေစ။ အခုမွ စာစေရးသည့္ ၀ါသနာရွင္တစ္ေယာက္ ေရးသည့္စာပင္ ျဖစ္ေနပါေစ အထင္ေသးသည့္စိတ္၊ အေလးမထားသည့္ ခပ္ေပါ့ေပါ့စိတ္ျဖင့္ မဖတ္မိေအာင္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ သတိေပးဆံုးမဖို႔ အျမဲဂ႐ုဓမၼထားပါသည္။ ‘သူဘယ္လိုေတြးသလဲ၊ သူဘယ္လိုေရးသလဲ၊ သူ႔ဆီက ငါဘာပညာရမလဲ’ ဟူသည့္အေတြးႏွင့္ အျမဲစူးစမ္းေလ့လာေလ့ရွိပါသည္။ လွပသည့္ ၀ါက်ဖြဲ႕ထံုး၊ ေကာင္းမြန္သည့္ စကားအသံုးအႏႈန္း၊ စည္းလံုးညီညြတ္သည့္ စကားေျပေကာင္းတစ္ပုဒ္ ဖတ္ရသည့္အခါတိုင္း ေက်နပ္ၾကည္ႏူးသည့္စိတ္ႏွင့္ အႀကိမ္ႀကိမ္အခါခါ ဖတ္မွတ္ေလ့လာကာ မေမ့မေပ်ာက္သြားေအာင္ ႀကိဳးစားေလ့ရွိပါသည္။
ကြၽန္ေတာ္သည္ စာေကာင္းတစ္ပုဒ္ ဖတ္ရတုိင္း မနာလို၀န္တိုစိတ္မျဖစ္ဘဲ မုဒိတာစိတ္၊ ေက်နပ္ၾကည္ႏူးအားက် ခ်ီးက်ဴးခ်င္သည့္ စိတ္ႏွင့္အတူ ‘ငါသူ႔လိုမ်ဳိး ေရးတတ္ခ်င္လိုက္တာ’ ဟူ၍ အျမဲေရရြတ္ျမည္တမ္းမိပါသည္။ ကြၽန္ေတာ့္အဖို႔ ‘စာေရးမႈအတတ္ပညာ’ သည္အခ်ိန္တိုင္း ေနရာတိုင္း အျမဲေလ့လာသင္ယူေနရမည့္ ပညာဟု ခံယူထားပါသည္။ ‘ငါေသခါနီး ေနာက္ဆံုးထြက္သက္အထိ ေလ့လာသြားရမည့္အရာ’ ဟုလည္း မိမိစိတ္ကို သတိေပးဆံုးမထားပါသည္။ ဆရာႀကီးဒဂုန္တာရာ ေျပာသလိုေျပာရလွ်င္ ကြၽန္ေတာ္သည္ ဤကမၻာေလာကႀကီးထဲမွာရွိသည့္ စာေရးဆရာမ်ားအားလံုးရဲ႕ တပည့္ဟု မိမိကုိယ္ကိုယ္ ခံယူထားပါသည္။ ဆရာႀကီး ေဆာ့ခရတၱိ၏ စကားလံုးငွားသံုးၿပီး ေျပာရလွ်င္ ဤကမၻာေပၚမွာရွိသမွ် စာေရးဆရာအားလံုး ကြၽန္ေတာ့္၏ဆရာမ်ားသာ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္သည္ အဆိုပါစာေရးဆရာမ်ားထံမွာ အျမဲသင္ယူေနသည့္ တပည့္မွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။
ကြၽန္ေတာ္သည္ စာေပေရးသားမႈႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ေဆာ့ခရတၱိကဲ့သုိ႔ ေသဒဏ္ေပးခံခါနီးအခ်ိန္မွာပင္ ႀကိဳးစားၿပီးသင္ယူ သြားခ်င္ပါေသးသည္။ ေဆာ့ခရတၱိ အဆိပ္ေသာက္၍ အဆံုးစီရင္မခံရမီညတြင္ အက်ဥ္းသားတစ္ဦး၏ လကၤာရြတ္ဆိုသံကို ေဆာ့ခရတၱိ ၾကားလိုက္ရသည္။ အဆိုပါလကၤာသည္ နာမည္ေက်ာ္ ကဗ်ာဆရာႀကီးတစ္ဦး၏ ရြတ္ဆိုရခက္ေသာ လကၤာရွည္ႀကီးျဖစ္သည္။ ေဆာ့ခရတၱိက ထိုလကၤာရြတ္ဆိုပံု ရြတ္ဆိုနည္းသင္ျပေပးရန္ ေတာင္းပန္ရာ အက်ဥ္းသားက ‘ဘာေၾကာင့္ ဒီလကၤာကိုသင္မွာလဲ၊ မနက္ျဖန္မနက္ ေသရေတာ့မွာမဟုတ္လား’ ဟုေမးလိုက္သည္။ ထိုအခါ ေဆာ့ခရတၱိ ျပန္ေျပာလိုက္ပံုက - ‘ဟုတ္ပါတယ္၊ ငါမနက္ျဖန္ မနက္ေသရေတာ့မွာပါ။ ဒီလိုေသတဲ့အခါ လူ႔ဘ၀ႀကီးရဲ႕ ေနာက္သိစရာတစ္ခုကို ထပ္သိသြားၿပီး ေသရေတာ့ ဘ၀မွာပိုၿပီးေနေပ်ာ္တာေပါ့ကြာ’...တဲ့။
ကိုးကား-
ေဇာ္ဂ်ီ - ပေလးတိုးနိဒါန္း
ဒဂုန္တာရာ - စာေပစစ္တမ္းစာေပ႐ႈေထာင့္
ေမာင္ၾကည္သစ္ - ဒႆနပံုရိပ္မ်ား
Writer:
ေမာင္ၾကည္
Post a Comment