ကိုးခရိုင္သားတို႕ႏႊဲေပ်ာ္သည့္ဆင္အလွဴပြဲ
ေက်ာက္ဆည္သားမွန္လွ်င္ ဆင္ကိုခ်စ္သတဲ့။ ဆင္အကကို ျမတ္ႏိုးတယ္တဲ့။ ကေလးကအစ၊ သက္က်ားအို၊ အပ်ဳိလူငယ္မလပ္ ေခါင္းလႈပ္ေျခတိုးယိမ္းႏြဲ႕ေနတဲ့ ဆင္အကျမင္လွ်င္ ေနာက္ကေန တသီတတန္း လိုက္ၾကည့္ၾက၊ အားေပးတတ္ၾကသည့္ ျမင္ကြင္းကလည္း ေရႊဆည္သားတို႔၏ ျမတ္ႏိုးအေလးထားမႈကို လွစ္ျပေနသည့္ သ႐ုပ္ေဖာ္ျပကြက္ တစ္ခုပင္။ ၀ါတြင္းကာလတြင္ ၀ါး၊ ႏွီး၊ ကတ္ထူမ်ားျဖင့္ ႐ုပ္လံုးေဖာ္ကာ တန္ဆာဆင္ယင္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ လူ၀င္၍ကရေသာ ဆင္အ႐ုပ္မ်ားျဖင့္က ျပေဖ်ာ္ေျဖရင္း ၿမိဳ႕တြင္းလွည့္လည္ အလွဴခံေလ့ရွိသည္ကလည္း ေက်ာက္ဆည္ၿမိဳ႕၏ ဓေလ့တစ္ခုပင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၀ါတြင္းကာလအတြင္း ေက်ာက္ဆည္ၿမိဳ႕ေပၚေရာက္လွ်င္ ဆင္အဖြဲ႕၊ ဆင္အကမ်ားကို တစ္လမ္းမဟုတ္၊ တစ္လမ္းတြင္ ေတြ႕ျမင္ရမည္သာ။
ဆင္႐ုပ္မွာ ေက်ာက္ဆည္ၿမိဳ႕၏ အမွတ္တရ သေကၤတ ျဖစ္သကဲ့သို႔ ၿမိဳ႕၏ထူးျခားစည္ကား လူသိမ်ားသည့္ ပြဲေတာ္မွာလည္း ေက်ာက္ဆည္သူ၊ ေက်ာက္ဆည္သားမ်ား ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ ဆင္ႏႊဲေလ့ရွိေသာ ဆင္အကၿပိဳင္ပြဲႏွင့္ ဆင္အလွဴပြဲေတာ္ပင္ ျဖစ္သည္။
ဆင္အလွဴပြဲမွာ အေနာ္ရထာမင္းအား ေက်းဇူးဆပ္သည့္ အေနျဖင့္ ရည္စူးကာ ဆက္ကပ္ေလာင္းလွဴတဲ့ အလွဴပြဲတစ္ခုျဖစ္ၿပီး ႏွစ္စဥ္သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ ေရာက္တိုင္း ေရႊသာေလ်ာင္းေတာင္ေပၚတြင္ က်င္းပလာခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၉၀၀ ေက်ာ္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ယင္းဆင္အလွဴပြဲကို အမွီျပဳ၍ ႐ိုးရာအစဥ္အလာမွ တစ္စတစ္စ ဆန္းသစ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္လာၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေက်ာက္ဆည္ဆင္အက အလွၿပိဳင္ပြဲေပၚ ေပါက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေက်ာက္ဆည္သားမ်ား အဆိုအရ ဆင္အက အလွၿပိဳင္ပြဲကို ၁၉၆၉ ခုႏွစ္ခန္႔တြင္ စတင္က်င္းပလာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု သိရသည္။
ဆင္အကၿပိဳင္ပြဲကို ႏွစ္စဥ္ သီတင္းကြၽတ္လဆန္း ၁၄ ရက္တြင္ က်င္းပေလ့ရွိၿပီး ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ျခင္း၊ ဆုခ်ျခင္းမ်ားကို တစ္ရက္တည္း အၿပီးက်င္းပသည့္ ပြဲေတာ္တစ္ခု ျဖစ္ေသာ္လည္း ထူးျခားသည့္ ဓေလ့ႏွင့္ ႐ိုးရာအေမြ လက္ဆင့္ကမ္း အႏုပညာပြဲေတာ္တစ္ခု ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျပည္တြင္းမွသာမက ျပည္ပႏုိင္ငံမ်ားမွ ခရီးသြားဧည့္သည္မ်ားပါ တကူးတက လာေရာက္မႈရွိသည့္ စည္ကားသည့္ ပြဲေတာ္တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။
ဆင္အကၿပိဳင္ပြဲဟု ဆိုေသာ္လည္း ဆင္အကအႏုပညာ တစ္ရပ္တည္း မဟုတ္ဘဲ အဆို၊ အက၊ အတီး၊ ပန္းခ်ီ၊ ဖန္တီးမႈ စသည့္အႏုပညာရပ္မ်ားအားလံုး ေပါင္းစပ္ပါ၀င္ေနသည့္ အႏုပညာၿပိဳင္ပြဲ တစ္ခုပင္။
“ဆင္ပြဲေတာ္ဆိုတာကို သာမန္ကာလွ်ံကာ က်င္းပတာ မဟုတ္ဘူး။ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ဆင္ေတြကို အမွတ္ေပးတဲ့အခါမွာ အခ်က္ ရွစ္ခ်က္နဲ႔ အမွတ္ေပးတာျဖစ္တယ္။ အဲဒီအခ်က္ ရွစ္ခ်က္က ဆင္အမည္၊ ဆင္အလွအကစၿပီး ဆင္ အက၊ ဆင္ဦးစီး သ႐ုပ္ျပ၊ သီခ်င္းအဆို၊ အတီး စတာေတြကေန အဖြဲ႕၀တ္စားဆင္ယဥ္မႈ အထိပါတယ္။ အခ်က္ ရွစ္ခ်က္ထဲမွာ အႏု ပညာနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ အဓိကအခ်က္ ေလးခ်က္ ပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ေတြအတြက္ သူ႔ပညာ ရပ္ အလိုက္ကြၽမ္းက်င္ သူေတြအမွတ္ေပးမွသာ ထြက္လာတဲ့ရလဒ္ေတြကလည္း မွန္ကန္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာက္ဆည္သားေတြအေန နဲ႔ေတာ့ အမွတ္ေပးဒိုင္ေတြကို ေရြးခ်ယ္တဲ့ အခါမွာ သူ႔ပညာရပ္အလိုက္ ကြၽမ္းက်င္သူေတြပါၿပီး အမွန္တကယ္လြတ္လပ္တဲ့ ဒိုင္ေတြ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္” ဟု ဆင္အကအလွၿပိဳင္ပြဲ ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္မည့္ ဦးစိုးေရႊက ေက်ာက္ဆည္သားတို႔၏ ရင္ထဲမွ ဆႏၵအားကိုယ္စားျပဳ၍ လွစ္ဟျပခဲ့သည္။
ေၾကးႀကိဳးသားေရ ေလလက္ခုပ္စသည့္ တူရိယာ ငါးမ်ဳိးျဖင့္သာ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္ရ ေသာ ဆင္အကၿပိဳင္ပြဲမွာ တစ္ႏွစ္ထက္ တစ္ ႏွစ္ကုန္က်စရိတ္ျမင့္တက္လာျခင္း အပါအ ၀င္ အမွတ္ေပး ဒိုင္၊ ၿပိဳင္ပြဲစည္းကမ္း အေျပာင္း အလဲ၊ အၾကပ္အတည္းႏွင့္ အႏုပညာရွင္ရွား ပါးလာမႈမ်ားၾကားတြင္ အၿပိဳင္အဆိုင္ အားမာန္ခဲလို႔ ခ်ီတက္လာသမွ် အခ်ဳိ႕အခ်ဳိ႕ အလြဲမ်ားေၾကာင့္ ခဲေလသမွ် သဲေရက် ျဖစ္ရသည္မ်ားမွာလည္း ဆင္အကၿပိဳင္ပြဲ၀င္မ်ား အတြက္ အားေလ်ာ့ဖြယ္ရာမ်ားပင္။
“ဒီႏွစ္အတြက္ အမွတ္ေပးဒိုင္သံုးခံုမွာ ထိုင္မယ့္ဒိုင္စာရင္း ထြက္လာတဲ့အခါမွာ အရင္ႏွစ္ေတြထက္ လူဦးေရပိုေပမဲ့ ပညာရပ္အလိုက္ ကြၽမ္းက်င္တဲ့သူပါ၀င္မႈကလည္း နည္းတယ္။ မႏွစ္က ၿပိဳင္ပြဲစည္းကမ္းသာရွိၿပီး လက္ရွိအထိ ၿပိဳင္ပြဲအတြက္ တိက်တဲ့စည္းကမ္း ဆိုတာေတြ မထြက္လာေသးဘူး။ အဲဒီေတာ့ ၿပိဳင္ပြဲအတြက္ သူ႔အဖြဲ႕ငါ့အဖြဲ႕ အၿပိဳင္အဆိုင္ အလုအယက္ စီစဥ္ၾကတဲ့အခါမွာ အခက္အခဲျဖစ္ရတယ္။ မႏွစ္ကဆို ၿပိဳင္ပြဲနီးမွ ကား အႀကီး၀င္ႏုိင္မႈကို ကန္႔သတ္ခဲ့တဲ့အတြက္ အခက္ေတြ႕ရတာေတြ ရွိသလို အရင္ႏွစ္ေတြကလည္း ကေလးဆင္ ၿပိဳင္ပြဲမွာ လူႀကီးႏွဲသမားပါလို႔ ဆုရဖို႔လြဲခဲ့တာ ေတြရွိခဲ့တယ္။ ဘာေၾကာင့္ ၿပိဳင္သလဲဆိုရင္ အေနာ္ရထာမင္းေက်းဇူး ဆပ္တယ္။ ဆင္ကို ခ်စ္တယ္။ ေက်ာက္ဆည္ သားပီသတယ္။ အဖြဲ႕လိုက္ယွဥ္ ၿပိဳင္တာျဖစ္တာေၾကာင့္ စည္းလံုးညီညြတ္မႈနဲ႔ အဖြဲ႕အစည္း စိတ္ဓာတ္ေတြပါတယ္။ အခုက်ေတာ့ အခ်ဳိ႕ စည္းကမ္းေတြ က ဒါေတြကို ႐ိုက္ခ်ိဳးသလိုခံ စားရတယ္။ အဲဒီသာဓကေတြေၾကာင့္ ၿပိဳင္ပြဲ ၀င္မယ့္ ဆင္ အဖြဲ႕ေတြအေနနဲ႔ ၿပိဳင္ပြဲမ၀င္ခင္မွာကတည္း က ဒိုင္ေတြရဲ႕သတ္မွတ္တဲ့ စည္းကမ္းခ်က္ေတြကို ျဖစ္သင့္ျဖစ္ထိုက္တာနဲ႔ တိတိက်က် ႀကိဳၿပီးထုတ္ျပန္ ေပးေစခ်င္ပါတယ္။ ေက်ာက္ဆည္သားတို႔ကေတာ့ ထန္းမူးေျပ ထန္းပင္ေမာ့ၾကည့္ ဆိုသလို ဒီႏွစ္အခက္အခဲေတြေၾကာင့္ ညည္းညဴေနေပမဲ့ ေနာက္ႏွစ္ ပြဲခ်ိန္နီးရင္သူ႔ အလိုလိုပိုးေၾကာင့္ မရအရ ႀကိဳးစားအားထုတ္ ၀င္ၿပိဳင္ၾကတယ္” ဟု ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ရန္ ျပင္ဆင္ေနသည့္ ဆင္အကအဖြဲ႕၀င္မ်ားက ဖြင့္ဆိုသည္။
သီတင္းကြၽတ္ ဆင္အလွဴပြဲႏွင့္ ဆင္အက ၿပိဳင္ပြဲေတာ္အား သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ားက ႀကီးမွဴးကာ က်င္းပေရး ေကာ္မတီဖြဲ႕စည္း၍ က်င္းပျခင္းျဖစ္ၿပီး ၿပိဳင္ပြဲအမ်ဳိးအစားမ်ားအျဖစ္ ရိုးရာဆင္၊ ေဘာ္ၾကယ္ဆင္၊ ကေလး ဆင္ဟူ၍ရွိကာ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္တီး၀ိုင္းမ်ားတင္ ေဆာင္သည့္ကား ၀င္ေရာက္ခြင့္မွအစ စင္ျမင့္ ေပၚ တက္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္မည့္ ဦးေရစသည့္ ကန္႕သတ္စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို လိုက္နာၿပိဳင္ပြဲ၀င္ရေလ့ရွိသည္။
ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ ဆင္အကအဖြဲ႕မ်ား အေနျဖင့္ ႐ိုးရာစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းအရ လိုက္နာရသည့္ အခ်က္မ်ားလည္း ရွိၿပီး ပြဲေတာ္က်င္းပသည့္ေန႔တြင္ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ဆင္မ်ားႏွင့္ ၿမိဳ႕အတြင္း အေပ်ာ္လွည့္လည္ ဧည့္ခံဆင္မ်ားပါ ေရႊသာေလ်ာင္းေတာင္ ဘုရား၀တၱက ေျမျဖစ္ေသာ ေက်ာက္ဆည္ေစ်းအား သံုးပတ္ပတ္ကာ ပူေဇာ္ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ေလ့ ရွိေသာေၾကာင့္ အမွတ္ေပးဒိုင္မွာ ေနရာအလိုက္ ခံုသံုးခုံရွိၿပီး ဒိုင္အဖြဲ႕ သံုးဖြဲ႕လံုးမွ ရမွတ္မ်ားကို စုေပါင္း၍ ဆုခ်ီးျမႇင့္ ျခင္းျဖစ္သည္။
“ဒိုင္ခံု သံုးခံုရွိတာက အရင္ကတည္းက ႐ိုးရာအရ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ဆင္ေတြေစ်းကို သံုးပတ္ပတ္ၿပီး ပူေဇာ္ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ရတယ္။ အဲဒီလို၀င္တဲ့ အခါမွာ အပတ္ေရျပည့္ေအာင္ ေစာင့္ၾကည့္တဲ့ အေနနဲ႔ ဒိုင္သံုးဒိုင္ကို ေနရာခြဲထားတယ္။ အရင္ကေတာ့ ေစ်းကိုကပ္ၿပီးပတ္ပူေဇာ္တာ ေပါ့။ အခုေနာက္ပိုင္းေတာ့ပြဲေတာ္ရက္ လူ အရမ္းစည္တာေၾကာင့္ သြားလာေရးအတြက္ အဆင္ေျပေအာင္ လမ္းေၾကာင္းေျပာင္းၿပီး ေစ်းကို အေ၀းကေနပတ္ပူေဇာ္တဲ့သေဘာနဲ႔ ပတ္ၿပီးၿပိဳင္ပြဲ၀င္ရတယ္။ ဒီႏွစ္ ဒိုင္စာရင္းအ မည္ေတြထြက္တဲ့ အခါမွာ ဒိုင္အကူဆိုတာေတြ ပါလာတဲ့အတြက္ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္မယ့္ သူေတြထဲက ေနျပန္ၾကားရတဲ့အသံေတြရွိတယ္။ ဒိုင္အကူ ေတြက အမွတ္မေပးရပါဘူး။ အရင္ႏွစ္ေတြ လိုပဲ ဒိုင္တစ္ဒိုင္မွာ အဓိကက်တဲ့ သူေတြက ပဲေပးမွာပါ။ ဒိုင္အကူအေနနဲ႔က လုပ္ငန္းျမန္ ဆန္ေအာင္ထည့္ ဖြဲ႕ထားတဲ့သေဘာပါ” ဟု အမွတ္ေပးဒိုင္ခ်ဳပ္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ဖူးကာ လက္ရွိတြင္ ခံုအမွတ္ (၃) ဒိုင္အဖြဲ႕မွ ဦးေက်ာ္ သန္းက ရွင္းလင္းျပသည္။
ဆင္အကၿပိဳင္ရာတြင္ ႐ိုးရာအေမြအ ျဖစ္အစဥ္အဆက္ ဆင္ႏႊဲလာသည့္ စည္းကမ္း ခ်က္မ်ားအျပင္ အခ်ဳိ႕စည္းကမ္းခ်က္မ်ားအား ေျပာင္းလဲျခင္း ထပ္တိုးျခင္းမ်ားလည္း ရွိေသာ္လည္း သမားစဥ္အရ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ရသည့္ သတ္မွတ္အစီအစဥ္မ်ားျဖစ္ေသာ ဘုရားကန္ေတာ့၊ နတ္ပင့္၊ ဆင္ႀကိမ္း၊ ေလးခင္းအက၊ အ႐ိုင္က၊ ဗံုေထာက္၊ စိတ္ႀကိဳက္သီခ်င္း အစီအစဥ္ စသည့္အစီအစဥ္ ခုနစ္မ်ဳိးအား တစ္ဆင့္ခ်င္း သ႐ုပ္ေဖာ္ ယွဥ္ၿပိဳင္ရေလ့ရွိသည္။
“အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕ကို ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ခ်ိန္က မိနစ္ ၂၀ ေပးတယ္။ အဲဒီ မိနစ္ ၂၀ မွာ ေရွးသမားစဥ္ အတိုင္းၿပိဳင္ပြဲ၀င္ရတယ္။ ကနဦးဆံုး ဘုရားပင့္ ၿပီးရင္နတ္ပင့္ (စားေတာ္တိုက္လို႔လည္းေခၚ တယ္) ၿပီးရင္ ဆင္ႀကိမ္း၊ ၿပီးရင္ ယဥ္ေက်း လိမၼာခါစ ဆင္ႀကီးရဲ႕ ကျပဟန္နဲ႔ ကျပရတဲ့ ႐ိုင္တိုင္တိုင္ ယိမ္းတိမ္းတိမ္းအက၊ ၿပီးရင္ ဗံုေထာက္ ဗံုေထာက္သံနဲ႔ ကတာက ေပ်ာ္ရႊင္မႈ ရသ၊ ၾကည္ႏူးမႈရသကိုေပးႏုိင္လို႔ ပြဲလာ ပရိ သက္ေတြကို ဖမ္းစားႏုိင္ဆံုးအကပါ။ အဲဒါ ေတြၿပီးမွ မိမိတို႔ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ သီခ်င္းနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ရတာပါ။ လက္ရွိအထိကို ဒီသမားစဥ္ကို မမွန္တဲ့ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ ဆင္အဖြဲ႕ေတြ ရွိေသးတယ္။ ဒီႏွစ္မွာ အဲဒီလိုေတြမျဖစ္ေအာင္ေတာ့ ဆင္အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးဖို႔လည္း ရွိပါတယ္” ဟု ဦးေက်ာ္သန္းက ဆက္လက္ရွင္းျပေသာအခါ ႐ိုးရာအေမြ လက္ဆင့္ကမ္းသည့္ အခါအမွတ္မွားကာ တိမ္းလြဲခ်က္မ်ားမွ အမွားၾကာ အမွန္ျဖစ္တတ္သည့္ အျပဳအမူတို႔ကို သတိခ်ပ္ေစႏုိင္သည္။
‘ငါျပဳေသာ ဆည္၊ ေျမာင္း၊ ကန္၊ ေခ်ာင္း၊ ဂူ၊ ေက်ာင္း အုတ္ပလႅင္၊ ပန္းတင္၊ ေရတြင္း၊ ေစတီ၊ တံတိုင္း၊ မီးတား၊ အရံတို႔ကို မဖ်က္ဆီးဘဲ တိုးပြားေအာင္ျပဳစု၊ လုပ္ၾကံ၊ ေဆာင္ရြက္၊ ကိုးကြယ္၊ ခ်ီးပ၊ ျပင္ဆင္လုပ္ၾကေစသတည္း။ ထိုသို႔ ျပဳေသာကုသိုလ္အဖုိ႔ကို ငါမင္းျမတ္အားလည္း အမွ်ေပးေ၀ ေစသတည္း။ ငါမင္းျမတ္ ျပဳစုတည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ပြဲေတာ္၊ လမ္းေတာ္မ်ားကိုလည္း လုပ္႐ိုးလုပ္စဥ္အတိုင္း ႏွစ္သက္ၾကည္ညိဳဖြယ္ရွိေအာင္ ဆည္ေတာ္နံ မုေ႒ာဘုရားမွစ၍ ေစာင္းတန္းဦးေရာက္ ဆိုင္း၊ ကနား၊ ပြဲလမ္းသဘင္စီစဥ္ ျပဳလုပ္ၾကေစသတည္း။ ဆည္ေတာ္နံေစတီကို ျပင္ဆင္ ျပဳလုပ္လွဴဒါန္းေသာ သူအေပါင္းတို႔ ငါကဲ့သို႔ ဘုန္းႀကီးခ်မ္းသာေစသတည္း’ ဟူသည့္ အေနာ္ရထာမင္းမိန္႔မွာ ခ်က္အတိုင္း ကိုးခ႐ိုင္သားတို႔က ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္အထိ ႐ိုးရာပြဲလမ္းမ်ားကို လက္ဆင့္ကမ္းထိန္းသိမ္း က်င္းပေနဆဲျဖစ္သည္။
ေက်ာက္ဆည္သားမ်ား၏ စိတ္ႏွလံုးတြင္ အေနာ္ရထာေက်းဇူး ကိန္းေအာင္းေနသကဲ့သို႔ ဆင္အက၊ ဆင္႐ုပ္ႏွင့္ ဆင္လွဴပြဲမွာလည္း မိမိတို႔၏ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈအျဖစ္ ေခတ္ကာလ အတြန္းအတိုက္ အခ်ဳိးအေကြ႕ အခက္အခဲမ်ား ၾကားကပင္ အယဥ္၊ အ႐ိုင္း၊ အဆင္ ဒီဇိုင္းမ်ားျဖင့္ ႐ိုးရာအေမြထိန္းသိမ္းကာ ေခတ္အဆက္ဆက္ လက္ဆင့္ကမ္းရင္း က်င္းပေနေပဦးမည္။
writer: လဲ့လဲ့ေအာင္
Post a Comment