Header Ads

ျပည္ေထာင္စုအစိုးရရဲ႕ စီးပြားေရးမူဝါဒနဲ႕တိုင္းျပည္တိုးတတ္မွာလား



ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုင္းေဒသႀကီး အစုိးရမ်ားက ေကာက္ခံခြင့္ရွိေသာ၊ ပိုင္ဆုိင္မႈအခြန္ ေကာက္ခံရန္ ပညာရွင္မ်ားက ေထာက္ျပေနသည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ေနအိမ္တိုက္ခန္းအခ်ဳိ႕ကို ေတြ႕ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု-၀င္းျမင့္)

NLD အစိုးရအျဖစ္ တက္လာၿပီးခ်ိန္မွာ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ အစိုးရ အဆက္ဆက္ မေရးဆြဲခဲ့တဲ့ စီးပြားေရး မူ၀ါဒတစ္ရပ္ဟာ အခ်က္ ၁၂ ခ်က္နဲ႔ ထြက္ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ေပးထားခ်က္ေတြေၾကာင့္ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြဟာ ကိုယ္ပိုင္ေငြရွာႏိုင္ဖို႔ အခြင့္အလမ္းနည္းပါးေနၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ ဘတ္ဂ်က္ကို စတင္သိတဲ့ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ဘ႑ာ ႏွစ္ကေန လက္ရွိဘ႑ာႏွစ္အထိ ျပည္ေထာင္စုဘတ္ဂ်က္ကေန ေထာက္ပံ့ခ့ဲတာကို ေတြ႕ျမင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလို ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အက်ပ္အတည္းရွိေနေပမယ့္ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္း ေဒသႀကီးေတြဟာ လုပ္ကိုင္ခြင့္ရမယ့္ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းေတြေတာ့ အမ်ားႀကီး ရွိေနပါေသးတယ္။ ဒီလို လုပ္ကိုင္ခြင့္ေတြ ရထားတာရွိေပမယ့္ ျပည္ေထာင္စုကို တင္ျပခ်ိန္မွာ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာတာေတြေၾကာင့္ လုပ္ခြင့္မရတဲ့ အေျခအေနေတြလည္း ေတြ႕ျမင္ေနရပါတယ္။

ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးမွာ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕က ထုတ္ျပန္လိုက္တဲ့ စီးပြားေရး မူ၀ါဒ ၁၂ ခ်က္ ကလည္း အားနည္းခ်က္ေတြရွိၿပီး ေ၀ေ၀၀ါး၀ါး ျဖစ္ေနတဲ့အျပင္ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္မႈလည္း အားနည္းေနပါတယ္။

ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးမွာ ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီး အလိုက္ေဒသ ထြက္ကုန္၊ ေဒသ အခြင့္အလမ္း၊ ျပည္နယ္ေတြရဲ႕ အားသာခ်က္ေတြကို ဗဟိုအစိုးရရဲ႕စီးပြားေရးမူ၀ါဒေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီးအလိုက္ စီးပြားေရးမူ၀ါဒေတြ ထြက္ေပၚဖို႔ လိုအပ္လာတာကို ေတြ႕ျမင္ေနရပါတယ္။

ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးအလိုက္ အားသာခ်က္ေတြနဲ႔ စီးပြားေရး မူ၀ါဒေတြ ေရးဆြဲျပ႒ာန္းႏိုင္ျခင္းအားျဖင့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလံုးမွာ ဘက္ညီ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ရႏိုင္တဲ့အျပင္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုရဲ႕ အႏွစ္သာရေတြကိုလည္းအေကာင္အ ထည္ေဖာ္ႏိုင္လာမယ့္ အခြင့္အလမ္းေတြ ရွိပါတယ္။

ကမၻာ့ႏိုင္ငံအသီးသီးမွာ ရွိေနတဲ့ ေရေျမေတာေတာင္ကြာျခားမႈေတြနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရွိေနတဲ့ ျပည္နယ္နဲ႔တုိင္း ေဒသႀကီးေတြကိုသာ စီးပြားေရးမူ၀ါဒခ်မွတ္ၿပီး ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကိုသာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ လာ မယ့္အႏွစ္ ၂၀ မွာ စင္ကာပူစီးပြားေရးကို ေက်ာ္တက္မယ္ဆိုတဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ထက္ CLMV ေလးႏုိင္ငံအဆင့္ကေန ျမန္မာကို ေက်ာ္တက္သြားတဲ့ ဗီယက္နမ္ေလာက္ကို ျပန္ ေက်ာ္တက္ႏိုင္မယ့္ အေျခအေနပါ။

တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွာဆုိရင္ ျပည္နယ္ေတြကို စီးပြားရွာခြင့္ေပးလိုက္ခ်ိန္မွာ ျပည္နယ္အမ်ားစုက တိုးတက္သြားၿပီး ေနာက္ဆံုးမွာဆိုရင္ ဗဟိုအစိုးရကေတာင္ ျပည္နယ္ေတြဆီက ဗဟုိအစိုးရကို ျပန္ေထာက္ပံ့ဖို႔ ေတာင္းဆိုရတဲ့ အဆင့္အထိ ေရာက္သြားခဲ့ပါတယ္။

တစ္ႀကိမ္ျပင္ဆင္ခဲ့ၿပီးျဖစ္တဲ့ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဟာ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြရဲ႕ စီးပြားရွာခြင့္ကို တိုးခ်ဲ႕ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို လုပ္သာကိုင္သာရွိတဲ့ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္မႈအၿပီးမွာလည္း ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြဟာ စီးပြားရွာႏုိင္စြမ္း တုိးတက္လာတာ၊ စီးပြားရွာဖို႔ လုပ္ေဆာင္လာတာ ဟုတိၱပတိၱမျမင္ရဘဲျပည္ေထာင္စုဘတ္ဂ်က္က လက္ျဖန္႔ေနရတုန္းပါ။

ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီးေတြကို ဘက္စံုတိုးတက္ေအာင္ ျမႇင့္တင္ေရးနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုဘတ္ဂ်က္ကို မွီခိုေနရတဲ့အျဖစ္က လြတ္ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ၾကေတာ့ဘူးလား။

 

■ ဗဟိုအစိုးရရဲ႕ စီးပြားေရးမူ၀ါဒ ၁၂ ခ်က္

စီးပြားေရးဦးတည္ခ်က္ ေလးရပ္နဲ႔ မတိုးတက္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အာဏာရပါတီ NLD လက္ထက္မွာေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ေၾကညာစာတမ္းက စီးပြားေရးမူ၀ါဒ အခ်က္ ေျခာက္ခ်က္အျပင္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ စီးပြားေရးမူ၀ါဒ ၁၂ ခ်က္လည္း ထြက္ေပၚလာခဲ့ၿပီး မူ၀ါဒ အခိုင္အမာရွိတဲ့ ႏုိင္ငံအျဖစ္ ကနဦးမွာ ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

မူ၀ါဒေတြ ခ်မွတ္ၿပီး အေကာင္ အထည္ေဖာ္ႏုိင္မႈ ေႏွာင့္ေႏွးေနတဲ့ အာဏာရပါတီ NLD ရဲ႕ စီးပြားေရး မူ၀ါဒေတြကေတာ့ ပြင့္လင္းျမင္သာၿပီး ေကာင္းမြန္ေတာင့္တင္းတဲ့  ျပည္သူ႔ဘ႑ာေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ စနစ္နဲ႔ ဘ႑ာေရးအရင္းအျမစ္ေတြ တိုးတက္ပြားမ်ားလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္မယ္။ ႏိုင္ငံပိုင္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြ ပိုမိုေအာင္ျမင္ဖို႔ ေဆာင္ရြက္မယ္။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ လုပ္ကုိင္ႏိုင္ေျခရွိတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကို ပုဂၢလိကပိုင္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲလုပ္ေဆာင္ၿပီး အလုပ္အကိုင္ရရွိေရးနဲ႔ စီးပြားေရး တိုးတက္မႈ အေထာက္အကူျပဳတဲ့ အေသးစားနဲ႔ အလတ္စား လုပ္ငန္းေတြကို ပံ့ပိုးေပးဖို႔ ရည္ရြယ္ထားတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြကို အဓိကအခ်က္အေနနဲ႔ မူ၀ါဒခ်မွတ္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ေခတ္မီဖြံ႕ၿဖိဳးတဲ့ စီးပြားေရး ျဖစ္ထြန္းေစႏိုင္တဲ့ လူ႔အရင္းအျမစ္ေတြ ေမြးထုတ္ၿပီး ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ပညာရပ္ေတြကို ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္မယ္။ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား၊ လမ္းမ်ား၊ ဆိပ္ကမ္းမ်ား စတဲ့ အေျခခံစီးပြားေရးအေဆာက္အအံုေတြ လ်င္ျမန္စြာတိုးတက္လာဖို႔ ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္မယ္။ Data ID Card System၊ Digital Government Strategy နဲ႔ e-Government System ထူေထာင္ၿပီး ျပည္တြင္းေန ႏိုင္ငံသားေတြနဲ႔ျပည္ပက ျပန္ေရာက္လာတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြအတြက္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေတြ ေဖာ္ထုတ္ေပးၿပီး  အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း ျမင့္မားတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ ကာလတိုအတြင္း ပိုမိုဦးစားေပးလုပ္ေဆာင္ၿပီးေတာ့ ဘက္စံုဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး စားနပ္ရိကၡာ ဖူလံုေရးနဲ႔ ပို႔ကုန္ျမႇင့္တင္ႏိုင္ေရးအတြက္ လယ္ယာက႑၊ ေမြးျမဴေရးက႑နဲ႔ စက္မႈက႑ေတြ ဘက္ညီတိုးတက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္မယ္။ လယ္ယာစက္မႈက႑ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာညီတဲ့ စီးပြားေရးပံုစံ ေဖာ္ထုတ္မယ္ ဆိုပါတယ္။

နံပါတ္ ၇ မွာဆို ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္နဲ႔အညီ ပုဂၢလိကက႑ တိုးတက္ဖို႔ ႏိုင္ငံသားတိုင္း မိမိလုပ္ကိုင္လိုတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ လုပ္ကိုင္ခြင့္ရွိဖို႔နဲ႔ ျပည္ပ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ တိုးျမႇင့္ဖို႔ မူ၀ါဒေတြ သီးျခားေရးဆြဲေဆာင္ရြက္မယ္။ မူပိုင္ခြင့္ေတြနဲ႔ တရားဥပေဒစိုးမိုးမူ ရွိေစဖို႔ တိုးျမႇင့္ေဆာင္ရြက္မယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။      

ဒါ့အျပင္ အိမ္ေထာင္စုေတြ ေတာင္သူလယ္သမားေတြနဲ႔ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြကို ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေစေရး အေထာက္အကူျပဳေပးမယ့္ ေငြေရးေၾကးေရးစနစ္နဲ႔ ဘ႑ာေရး တည္ၿငိမ္ဖို႔ ေဆာင္ရြက္မယ္လို႔ အာဏာရပါတီ NLD အစိုးရရဲ႕ ရွစ္ခ်က္ေျမာက္ မူ၀ါဒက ဆိုပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြအျပင္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ကို ေရရွည္ထိန္းသိမ္းႏိုင္ဖုိ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေစမယ့္ ၿမိဳ႕ျပေတြတည္ေထာင္ၿပီး ျပည္သူ႔၀န္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းေတြ အဆင့္ျမႇင့္မယ္။ အမ်ားျပည္သူနဲ႔ ဆိုင္သည့္ေနရာေတြ တိုးခ်ဲ႕ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ေတြ ပိုမိုေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္းမယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ၀င္ေငြတိုးတက္ဖို႔ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ရွိၿပီး မွ်တတဲ့ အခြန္စနစ္ထူေထာင္ၿပီး ျပည္သူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ပစၥည္းဥစၥာပိုင္ဆိုင္ခြင့္ကို ဥပေဒေတြ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြနဲ႔ ကာကြယ္ေပးမယ္ ဆိုပါတယ္။

အလားတူပဲ တီထြင္မႈစြမ္းရည္ နဲ႔ အဆင့္ျမင့္နည္းပညာေတြ တိုးတက္မႈကို အားထုတ္ႀကိဳးပမ္းႏိုင္ေစမယ့္ အသိဥာဏ္ ပစၥည္း မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒေတြ ျပ႒ာန္းၿပီး စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ ေဆ ာင္ရြက္ရာမွာ အာဆီယံ ေဒသတြင္းမွာမက အျခားေဒသေတြမွာပါ တိုးတက္ေျပာင္းလဲ လာႏိုင္ဖြယ္ရွိတဲ့ အေျခအေနေတြကိုေဖာ္ထုတ္ၿပီး မိမိတို႔ရဲ႕ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို အေျမာ္အျမင္ေကာင္းေတြနဲ႔ အေျခတည္ ထူေထာင္ေရး လုပ္ေဆာင္သြားမယ္လို႔ အာဏာရပါတီ NLD ရဲ႕ စီးပြားေရးမူ၀ါဒေတြက ဆိုပါတယ္။

ဒီလိုမူ၀ါဒ ၁၂ ခ်က္ကို အက်ယ္ဖြင့္ဆိုၿပီး ဦးတည္လုပ္ေဆာင္မယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြကလည္း ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလထဲမွာ ထြက္ေပၚလာခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုထြက္ေပၚလာတဲ့ စီးပြားေရးမူ၀ါဒ အက်ယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြမွာလည္း ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္လုပ္ေဆာင္ဖို႔ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြကေတာ့ မရွိသေလာက္ ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႕ျမင္ရပါတယ္။ ဒီလိုေတြ႕ျမင္ေနရခ်ိန္မွာ ျပည္နယ္နဲ႔တိုင္းေဒသႀကီးအခ်ဳိ႕ရဲ႕ စီးပြားေရး မူ၀ါဒေတြအေၾကာင္း ေမးျမန္းၾကည့္ရာမွာေတာ့ ဗဟိုအစိုးရရဲ႕ စီးပြားေရးမူ၀ါဒေတြကို မီွၿပီးေတာ့ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတယ္လို႔ပဲ ဆုိၾကပါတယ္။ ဒီလိုအားနည္းတဲ့ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈက ျဖစ္သင့္ရဲ႕လားဆိုတာကို ျပန္သံုးသပ္ဖို႔ လိုအပ္မွာပါ။

 

■ ဦးသိန္းစိန္လက္ထက္၊ ဦးထင္ေက်ာ္လက္ထက္ ဘတ္ဂ်က္နဲ႔ ျပည္ေထာင္စုက ေထာက္ပံ့ရမႈ အေျခအေန

ၿပီးခဲ့တဲ့ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ တာ၀န္ယူခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္သက္တမ္းမွာ ကနဦး ဘတ္ဂ်တ္လိုေငြေပါင္း က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၃၀၀၀ ေက်ာ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါတယ္။ အနီးစပ္ဆံုးကာလေတြအထိ တြက္ခ်က္မႈေတြ အရဆိုရင္ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ကေန ၂၀၁၄-၂၀၁၅ အထိ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြေတြက မူလခန္႔မွန္းေျခမွာ ပ်မ္းမွ် ၄ ဒသမ ၄၂ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိေပမယ့္ အမွန္စာရင္းမွာဆိုရင္ ၂ ဒသမ ၀၈ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ရွိေနပါတယ္။ ဒါေတြက ဘာ့ေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာလဲဆိုေတာ့ အမွန္တကယ္ မလုပ္ႏိုင္ဘဲ ဘတ္ဂ်က္ဆိုတာ ပိုတင္ရမယ္။ ျဖတ္ခ်တာနဲ႔မွ အကိုက္ပဲဆိုတဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ မေျပာင္းလဲႏိုင္ေသးတဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြနဲ႔ အမွန္တကယ္ လိုအပ္မႈ ရွိ မရွိ မဆန္းစစ္ႏိုင္ဘဲ အနည္းငယ္သာ ျဖတ္ခ်ၿပီး ေတာင္းသေလာက္ ခြင့္ျပဳလိုက္ရတဲ့ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေၾကာင့္လို႔ပဲ ဆိုရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘ႑ာႏွစ္ တစ္ႏွစ္ကုန္ဆံုးလို႔ ဘတ္ဂ်က္အမွန္စာရင္း ထြက္လာတိုင္းမွာ လိုေငြပမာဏဟာ ကနဦးတြက္ခ်က္မႈေတြတိုင္းထက္ ေလ်ာ့နည္းခဲ့တာ ေတြ႕ရမွာျဖစ္ၿပီး ဦးသိန္းစိန္အစိုးရရဲ႕ ၿပီးခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္သက္တမ္းအတြင္းမွာ လိုေငြစုစုေပါင္းဟာ က်ပ္ ၈၀၂၈ ဘီ လ်ံခန္႔သာ ရွိခဲ့ပါတယ္။ လက္ရွိ ဦးထင္ေက်ာ္အစိုးရလက္ထက္ ပထမ သက္တမ္းမွာတင္ လိုေငြက က်ပ္ ဘီလ်ံ ၄၀၀၀ ေက်ာ္ျဖစ္လာခဲ့လို႔ ပထမ သက္တမ္းမွာတင္ အရင္အစိုးရရဲ႕ ငါးႏွစ္တာရဲ႕ထက္၀က္ကို ေက်ာ္ျဖတ္သြားၿပီဆိုရမွာပါ။ ဒီေနရာမွာ အမွန္စာရင္းက်ရင္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြဟာ က်ပ္ ၄၀၂၅ ဘီလ်ံထက္ ေလ်ာ့က်သြားႏုိင္တယ္ဆိုေပမယ့္ တိုင္းျပည္က ဘတ္ဂ်က္လိုေငြအတြက္ ဗဟိုဘဏ္ကေန ေငြ႐ိုက္ထုတ္ၿပီး ျဖည့္စြက္ရတာေတြကို လုပ္ခဲ့ရလို႔ ေငြေဖာင္းပြမႈ ျမင့္တက္လာတာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္လာတာေတြက ျဖစ္လာေနခဲ့ၿပီးျဖစ္လို႔ အေျခခံလူတန္းစားေတြကေတာ့ ကုန္ေစ်း ႏႈန္း ျမင့္တက္မႈမွာ လက္ရွိမွာကို အရင္အစိုးရလက္ထက္ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ကထက္ အထိနာေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏွစ္အလိုက္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြေတြမွာ ၂၀၁၁- ၂၀၁၂ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၆၃၀၊ ၂၀၁၂- ၂၀၁၃ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္ ၁၂၅၁ ဘီလ်ံ၊ ၂၀၁၃- ၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္ ၇၀၆ ဘီလ်ံ၊ ၂၀၁၄- ၂၀၁၅ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္ ၇၈၂ ဘီလ်ံရွိခဲ့ၿပီး ၂၀၁၅- ၂၀၁၆ ေရြးေကာက္ပြဲႏွစ္မွာ က်ပ္ ၃၆၅၉ ဘီလ်ံအထိ လိုေငြျဖစ္ခဲ့လို႔ ေရြးေကာက္ပြဲႏွစ္ဟာ လိုေငြအမ်ားဆံုးႏွစ္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရေရးဆြဲခဲ့တဲ့ ဘတ္ဂ်က္ကို ဆက္ခံရတဲ့ လက္ရွိ ဦးထင္ေက်ာ္အစိုးရ ပထမသက္တမ္း ၂၀၁၆- ၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္မွာ  လိုေငြက်ပ္ ၄၀၂၅ ဘီလ်ံေက်ာ္ျဖစ္လို႔ လိုေငြအမ်ားအျဖစ္ စံခ်ိန္တင္ခဲ့တဲ့ႏွစ္လည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒီလို လိုေငြ စံခ်ိန္တင္မ်ားျပားမႈမွာ ျပည္ေထာင္စုဘ႑ာ ရာခိုင္ႏႈန္း ၉၀ ေက်ာ္က ၀န္ႀကီးဌာနေတြေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္ဆိုေပမယ့္ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြကို ပံ့ပိုးေပးရမႈေတြက လည္း တစ္စိတ္တစ္ေဒသအျဖစ္ ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ျဖည့္ဆည္းရမႈကလည္း ႏွစ္စဥ္ျမင့္တက္ေနတာကို ေတြ႕ေနရၿပီး ႏွစ္အလိုက္ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြကို ဘတ္ဂ်က္ လိုေငြအတြက္ ျပည္ေထာင္စုက ေထာက္ပံ့ရမႈေတြ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္သန္းေပါင္း ၁၆၀၂၀၁ ဒသမ ၅၅၆ အထိ လိုေငြ ျဖည့္ဆည္းေပးခဲ့ရပါတယ္။

၂၀၁၂-၂၀၁၃ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္သန္းေပါင္း ၄၆၇၁၄၂ ကိုပဲ ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီးေတြက ရွာေဖြႏိုင္ခဲ့ၿပီး သံုးေငြကေတာ့ က်ပ္ သန္းေပါင္း ၈၆၄၁၂၂ အထိ ရွိခဲ့လို႔ လိုအပ္တဲ့ ပမာဏျဖစ္တ့ဲ က်ပ္သန္း ေပါင္း ၄၃၇၀၃၇ ဒသမ ၇၃၆ ကို ျပည္ေထာင္စုက ျဖည့္ဆည္းေပးခဲ့ရပါတယ္။

၂၀၁၃-၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္သန္းေပါင္း ၆၃၄ ၉၆၇ ကိုပဲ ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီးေတြက ရွာေဖြႏိုင္ခဲ့ၿပီး သံုးေငြကေတာ့ က်ပ္ သန္းေပါင္း ၁၂၄၀၉၈၉ အထိရွိခဲ့လို႔ လိုအပ္တဲ့ ပမာဏျဖစ္တ့ဲ က်ပ္သန္း ေပါင္း ၄၉၈၂၈၀ ဒသမ ၃၅၀ အထိ ျပည္ေထာင္စုက ျဖည့္ဆည္းေပးခဲ့ရပါတယ္။

၂၀၁၄-၂၀၁၅ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္သန္းေပါင္း ၁၂၁၉၃၃၅ ကိုပဲ ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီးေတြက ရွာေဖြႏိုင္ခဲ့ၿပီး သံုးေငြကေတာ့ က်ပ္ သန္းေပါင္း ၂၇၀၂၄၅၁ အထိ ရွိခဲ့လို႔ လိုအပ္တဲ့ ပမာဏျဖစ္တ့ဲ က်ပ္သန္းေပါင္း ၁၅၂၉၂၀၀ ဒသမ ၇၂၄ အထိ ျပည္ေထာင္စုက ျဖည့္ဆည္းေပးခဲ့ရပါတယ္။

၂၀၁၅-၂၀၁၆ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္သန္းေပါင္း ၇၇၇၈၇၂ ကိုပဲ ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီးေတြက ရွာေဖြႏိုင္ခဲ့ၿပီး သံုးေငြကေတာ့ က်ပ္ သန္းေပါင္း ၂၄၈၄၃၉၈ အထိ ရွိခဲ့လို႔ လိုအပ္တဲ့ ပမာဏျဖစ္တ့ဲ က်ပ္သန္း ေပါင္း ၁၇၀၂၂၇၅ ဒသမ ၉၀၇ (မူလ ခန္႔မွန္းေျခ) ကို ျပည္ေထာင္စုက ျဖည့္ဆည္းေပးခဲ့ရပါတယ္။

၂၀၁၆-၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္မူလ ခန္႔မွန္းေျခမွာ ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီးေတြက က်ပ္သန္းေပါင္း ၅၆၁၅၁၂ ကိုပဲ ရွာေဖြႏိုင္ခဲ့ၿပီး သံုးေငြကေတာ့ က်ပ္သန္းေပါင္း ၂၂၄၉၇၃၁  အထိ ရွိခဲ့လို႔ လိုအပ္တဲ့ ပမာဏျဖစ္တ့ဲ က်ပ္သန္းေပါင္း ၁၆၈၈၂၁၉ ကို ျပည္ေထာင္စုက ျဖည့္ဆည္းေပးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ မူလခန္႔မွန္းေျခက အမွန္စာရင္း မဟုတ္တဲ့အတြက္ အတိုးအေလ်ာ့ေတြရွိႏိုင္ၿပီး လက္ရွိမွာေတာ့ ျပည္ေထာင္စုက ျပည္နယ္ နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြကို ခြဲေ၀ပံ့ပိုးေပးရမႈဟာ ၁၆၈၈ ဘီလ်ံေက်ာ္ မကေတာ့ပါဘူး။ ဒီလို ျပည္ေထာင္စုကေန ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီးေတြဆီ ခြဲေ၀ေပးရမႈကို ေလ့လာမယ္ဆို ရင္လည္း ႏွစ္စဥ္လိုေငြ ျဖည့္ဆည္းေပးရမႈ ပံုမွန္ျမင့္တက္ေနတာကို ေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

လက္ရွိ ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ဘ႑ာ ႏွစ္မွာဆိုရင္လည္း ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြဟာ ရေငြ ၇၆၇ ဘီလ်ံေက်ာ္သာ ရွိေနၿပီး လိုေငြမွာဆိုရင္ ၁၇၀၇ ဘီလ်ံေက်ာ္အထိ ရွိေနတာျဖစ္လို႔ ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီးေတြဟာ အစိုးရႏွစ္ဆက္မွာ ဗဟိုအစိုးရ ဘတ္ဂ်က္မရွိရင္ မျဖစ္တဲ့ အေျခအေနျဖစ္ေနၿပီး ႏွစ္တိုင္းရွာႏိုင္တဲ့ ရေငြနဲ႔ လိုေငြဟာ မနီး႐ိုးစြဲေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနတာ ျမင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုတိုးတက္မႈမရွိတဲ့ ရေငြရွာေဖြမႈကို အေျဖမရွာႏုိင္ရင္ ဗဟိုအစိုးရရဲ႕ တစ္ေျပးညီဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအိပ္မက္ဟာ အေျဖမွန္ထြက္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အားနည္းခ်က္ေၾကာင့္ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြက အခြန္ေငြအပါအ၀င္ ရေငြရွာေဖြမႈ အားနည္းေနတယ္ ဆိုေပမယ့္ တခ်ဳိ႕က႑ေတြမွာေတာ့ မလုပ္ႏုိင္တာလား၊ မလုပ္တာ လားဆိုတာကို ဆန္းစစ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးမွာ ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းေဒသႀကီးအစိုးရအဖြဲ႕ေတြက ေကာက္ခံခြင့္ရွိေနတဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြထဲကေန ပိုင္ဆိုင္မႈအခြန္ ေကာက္ခံမယ္ဆိုတာမ်ဳိး အျမန္ဆံုး လုပ္ေဆာင္သင့္သလို ၿပီးခဲ့တဲ့ ေအာက္တိုဘာအတြင္း ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္မွာ ဗိုလ္တေထာင္ၿမိဳ႕နယ္ မဲဆႏၵနယ္အမွတ္ (၂) လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးသက္ထြန္း၀င္းက တင္သြင္းခဲ့တဲ့ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြကို လုပ္ငန္းခြင္မွာ စံခ်ိန္စံညႊန္းျပည့္မီစြာ အနီးကပ္အဆင့္ဆင့္ ႀကီးၾကပ္စစ္ေဆးရန္ တတိယပါတီ (Third Party) ထားရွိျခင္းနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ အခြန္ဘ႑ာ တိုးတက္ရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္ေၾကာင္း ေဆြးေႏြးမႈေတြဟာ အတည္ျဖစ္သင့္ၿပီး ျပည္ေထာင္စုကို မီွခိုေနရတဲ့ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြအတြက္ ကိုယ့္လုပ္ပိုင္ခြင့္ထဲက ရေငြပိုမိုရွာ ေဖြႏိုင္တဲ့အခြင့္အလမ္း ျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာကို ေတြ႕ျမင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြ ပိုင္ဆုိင္မႈအခြန္နဲ႔ ေငြရွာလို႔ရတယ္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ ပုဒ္မ ၁၈၈ မွာဆိုရင္ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕ေတြကို ဇယား ၂ အရ   ဥပေဒျပဳခြင့္ျပဳထားၿပီး ဇယား ၂ မွာဆိုရင္  ေျမယာခြန္၊ အေဆာက္အအံုႏွင့္ ေျမခြန္၊ ေရခြန္၊ လမ္းမီးခြန္၊ ဘီးခြန္စတဲ့ စည္ပင္သာယာေရးဆိုင္ရာ အခြန္အခေတြကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ခ႐ိုနီေတြ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြ၊ အရင္စစ္အာဏာရွင္ေခတ္မွာ စက္မႈဇုန္ တစ္ကြက္ေဖာ္ရင္၊ ၿမိဳ႕သစ္တစ္ခုေဖာ္ရင္ အခ်က္အခ်ာက်တဲ့ အေကာင္းဆံုးေနရာမွာ ေျမကြက္ေတြ ခြဲေ၀ယူတတ္တဲ့ စစ္အာဏာရွင္ေဟာင္းေတြနဲ႔ ေျမေစ်းကစားဖို႔ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားသူေတြကို ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ေစမႈ မရွိဘဲ ထိန္းေက်ာင္းမယ္ဆိုရင္ ဥပေဒနဲ႔ ထိန္းေက်ာင္းတာ အေကာင္းဆံုးပါ။

ဒီလို ဥပေဒနဲ႔ ထိန္းေက်ာင္းမယ္ဆိုရင္ ေျမေစ်းကစားမႈေတြ ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔အတြက္ Property Tax နဲ႔ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀မႈေတြ အတြက္ဆိုရင္ Wealth Tax တို႔ကို ျပ႒ာန္းဖို႔ လိုမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ၀ိ၀ါဒ ကြဲစရာျဖစ္ေနတာက လက္ရွိအခ်ိန္မွာ Property Tax ကို ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရေတြက ေကာက္ခံေနတဲ့အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီလို ေကာက္ခံတယ္ဆိုရာမွာ ဥပေဒျပ႒ာန္းၿပီး ေကာက္ခံေနတာ မဟုတ္ဘဲ သက္ဆိုင္ရာၿမိဳ႕နယ္ စည္ပင္က ဥပေဒတစ္ခုျပ႒ာန္းၿပီး ေကာက္ခံတာ မဟုတ္ဘဲ စည္ပင္ဥပေဒမွာပါတဲ့ ပုဒ္မတစ္ခုရဲ႕ ကန္႔သတ္ခ်က္ တစ္ခုအေနနဲ႔ ေကာက္ခံေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဥပမာဆိုရရင္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ဥပေဒမွာ ပုဒ္မ (၂) ပုဒ္မခြဲ (ဘ) နဲ႔ ပစၥည္းခြန္ဆိုၿပီး ျပ႒ာန္းထားတာ ေတြ႕ရၿပီး  ပစၥည္းခြန္ဆိုသည္မွာ ေျမျဖစ္ေစ၊ အေဆာက္အအုံျဖစ္ေစ၊ေျမ ႏွင့္ အေဆာက္အအုံျဖစ္ေစ ၎တို႔၏ ႏွစ္စဥ္တန္ဖိုးအေပၚ သတ္မွတ္ေသာ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ ေကာက္ခံေသာ အခြန္ကိုဆိုသည္။ ယင္းစကားရပ္တြင္ အေထြေထြခြန္၊ မီးခြန္၊ ေရခြန္၊ အမႈိက္ႏွင့္ အညစ္အေၾကးခြန္တို႔ပါ၀င္သည္ဆိုၿပီး ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ပုဒ္မခြဲ (ဘ) မွာ ပုဒ္မခြဲ ၄ ခုနဲ႔ အဓိပၸာယ္ ထပ္ဖြင့္ဆိုထားတာ ေတြ႕ရၿပီး (၁)မွာဆိုရင္ အေထြေထြခြန္ ဆိုသည္မွာ အမ်ားျပည္သူဆိုင္ရာ လမ္းမ်ား၊ တံတားမ်ား၊ ေရေျမာင္းမ်ား၊ ေစ်းမ်ား၊ ပန္းျခံမ်ား၊ အားကစားကြင္း စသည္မ်ား တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ေဖာက္လုပ္ျခင္း၊ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းျခင္းတို႔အတြက္ ကုန္က်စရိတ္မ်ား ကာမိေစရန္ စည္းၾကပ္သည့္အခြန္ကို ဆိုသည္။ (၂) မွာဆိုရင္ မီးခြန္ဆိုသည္မွာ အမ်ားျပည္သူဆိုင္ရာ လမ္းမ်ား၊ တံတားမ်ားတြင္ မီးထြန္း ေပးျခင္းအတြက္ စရိတ္က်ခံႏိုင္ေစရန္ စည္းၾကပ္ေကာက္ခံေသာ အခြန္ ကိုဆိုသည္။ (၃) မွာဆိုရင္ ေရခြန္ဆိုသည္မွာ ေကာ္မတီက ေရျဖန္႔ေ၀ေပးျခင္းအတြက္ ေကာက္ခံသည့္အခြန္ကို ဆိုသည္။ (၄) မွာဆိုရင္ အမႈိက္ ႏွင့္ အညစ္အေၾကးခြန္ဆိုသည္မွာ အမိႈက္ႏွင့္ အညစ္အေၾကးမ်ား စုစည္း သိမ္းဆည္းျခင္း၊ စြန္႔ပစ္ျခင္း၊ ဖ်က္ဆီးျခင္း၊ မိလႅာ သန္႔စင္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ေရစီးေရလာေကာင္းမြန္ေစရန္ ေရေျမာင္းမ်ား ရွင္းလင္းျခင္းတို႔အတြက္ ေဆာင္ရြက္ရသည့္ စရိတ္မ်ားအား က်ခံႏိုင္ေစရန္ စည္းၾကပ္သည့္ အခြန္ကို ဆိုသည္ဆိုၿပီး ျပ႒ာန္းထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

ဒီလို ျပ႒ာန္းခ်က္ဟာ ၿမိဳ႕နယ္ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု အလိုက္ တူညီမႈ မရွိတာကို ေတြ႕ေနရၿပီး တခ်ဳိ႕ေသာ ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ စည္ပင္၀န္ထမ္းေတြက အိမ္အေျခအေနကို ၾကည့္ၿပီး စိတ္မွန္းနဲ႔ ေကာက္ခံတာမ်ဳိး ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

လက္ရွိမွာဆိုရင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒႏွင့္ အထူးကိစၥရပ္မ်ား ေလ့လာဆန္းစစ္သံုးသပ္ေရး ေကာ္မရွင္က ပိုင္ဆိုင္မႈ အခြန္ဥပေဒ ေရးဆြဲေနၿပီလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရလက္ထက္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ေရးဆြဲတဲ့ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ ဥပေဒလိုမ်ဳိး ေနာက္အစိုးရတက္မွ အသက္၀င္ေအာင္ အခ်ိန္ဆြဲေရးဆြဲေနတာမ်ဳိး ျဖစ္သြားခဲ့မယ္ဆိုရင္ ဒီ ငါးႏွစ္ကုန္လည္း ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္း ေဒသႀကီးေတြက ျပည္ေထာင္စု ဘတ္ဂ်က္ကေနၿပီး လက္ျဖန္႔ရတဲ့ အဆင့္မွာပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနပါမယ္။ အိမ္ျခံေျမ ေစ်းကစားသူေတြကို ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္မယ္။ ဒီလို ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္ျခင္းအားျဖင့္ ျမန္မာ့လူဦးေရရဲ႕ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ကပဲ အိမ္ပိုင္၊ ၀ုိင္းပိုင္ေနႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ စစ္တမ္းေတြက လြတ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသားတိုင္း ကိုယ္ပိုင္အိမ္ အိပ္မက္ မက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ေတြအျပင္ အဓိကအက်ဆံုးက ပိုင္ဆိုင္မႈအခြန္သာ ျပ႒ာန္းၿပီး ေကာက္ႏုိင္မယ္ဆိုရင္ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြဟာ ျပည္ေထာင္စုဘတ္ဂ်က္က ေထာက္ပံ့ေငြကို လက္ျဖန္႔ ေတာင္းေနရတဲ့ အေျခအေနကေန လြတ္ေျမာက္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုဘက္စံုေကာင္းမြန္မႈ ေပးစြမ္းႏိုင္တဲ့၊ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္လည္းျဖစ္တဲ့ ပိုင္ဆိုင္မႈ အခြန္ဥပေဒကိုသာ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြကို လုပ္ကိုင္ခြင့္သာ ဗဟိုအစိုးရက ေပးအပ္လိုက္မယ္ဆိုရင္ အာဏာခြဲေ၀မႈ ပီျပင္တဲ့ အစိုးရအျဖစ္ အသြင္သစ္တစ္ခုကို ျမင္ရႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။

Writer: 

ၿဖိဳးေ၀


No comments