Header Ads

ယံုၾကည္ခ်က္ႏွင့္လူသားအရင္းအျမစ္



ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕တြင္ ျပဳလုပ္ေသာ ကေလးစာေပပြဲေတာ္၌ ကေလးငယ္မ်ား ပန္းခ်ီေရးဆြဲေနစဥ္ (ဓာတ္ပုံ-ဘုိဘုိျမင့္)

လူတို႔သည္ မတူကြဲျပားစြာျဖင့္ ရပ္တည္ေနခဲ့ၾကသည္မွာ ကာလအားျဖင့္ ကမၻာဦးအစကပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ႐ုပ္အားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ စိတ္အားျဖင့္လည္းေကာင္း ကြဲျပားၾက၏။ ျခားနားၾက၏။

သို႔ရာတြင္ကား လူတုိ႔သည္ တူညီေသာ မကြဲျပားေသာ၊ မျခားနားေသာ ဆႏၵတူမ်ား အစဥ္သျဖင့္ ရွိေနတတ္သည္လည္းရွိေပ၏။

ယင္းမွာ စား၊ ၀တ္၊ ေနေရးဟူေသာ တူညီေသာဆႏၵမ်ား ျဖစ္ၾကေလသည္။ ဘယ္လူသားမွ် ဤအေရးသုံးပါးႏွင့္ ကင္းလြတ္ေနသည္ဟူ၍ မရွိေပ။ လူတို႔သည္ စား၀တ္ေနေရး ဖူလုံရန္အတြက္ နည္းမ်ဳိးစုံ၊ အလုပ္မ်ဳိးစုံတို႔ျဖင့္ ဘ၀ကို တည္ေဆာက္ၾကေလ၏။

နည္းမ်ဳိးစုံဆိုရာ၌ ေကာင္းေသာနည္း၊ မေကာင္းေသာနည္းျဖင့္ ရွိၾကသကဲသို႔ အလုပ္အကုိင္တို႔တြင္လည္း ေကာင္းေသာအလုပ္၊ မေကာင္းေသာအလုပ္ဟူ၍ ရွိၾကေလသည္။ လူတုိင္းဆုိရာ၌ လူခ်င္းတူေသာ္လည္း အသက္႐ႈျခင္း မတူၾကေပ။ ထို႔အတူ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြးတို႔လည္း မတူၾကေပ။ သို႔မတူေသာေၾကာင့္လည္း အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းမႈ အက်ဳိးခံစားမႈတို႔သည္လည္း မတူညီႏုိင္ေပ။ လူတို႔၏ ဆင္းရဲခ်မ္းသာမႈတို႔သည္ ထိုလူတို႔၏ လုံလ၊ ၀ီရိယ၊ ကံ၊ ဥာဏ္တို႔အေပၚတြင္ တည္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လူတို႔သည္ လူတို႔ပင္ျဖစ္လင့္ကစား မတူကြဲျပားမႈမ်ားရွိလာ ျဖစ္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ေလ၏။

ဥပမာတစ္ခုတင္ျပရလွ်င္ ေရထမ္းေရာင္းစားသူႏွင့္ ေရႊဆုိင္ဖြင့္စားသူတို႔သည္ အဘယ္မွာလွ်င္ တူႏုိင္ပါမည္နည္း။ ထိုနည္းတူစြာပင္ အျခားအျခားေသာ မတူကြဲျပားေသာ အေၾကာင္းအရာ ျဖစ္စဥ္တို႔သည္လည္း မ်ားစြာရွိေနပါလိမ့္မည္။ ဤေနရာ၌ လူတို႔၏ အေရးအႀကီးဆုံးအခ်က္မွာ ယုံၾကည္မႈျဖစ္သည္။

ယုံၾကည္ခ်က္၊ ယုံၾကည္မႈဟူသည္ အျခားသူတြက္မဟုတ္ မိမိအတြက္ျဖစ္သည္။ ဘုရားေဟာသည့္ ‘အတၱာဟိ အတၱေနာနာေထာ’ ဟူေသာ တရားသေဘာသည္ပင္လွ်င္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အားေပးျခင္း၊ အားကိုးျခင္းျဖစ္၏။ အားကိုးျခင္းသည္ပင္လွ်င္ ယုံၾကည္မႈျဖစ္၏။ ယုံၾကည္ခ်က္ျဖစ္သည္။ မိမိကိုယ္မိမိ မယုံၾကည္ေသာသူသည္ သူတစ္ပါးကိုလည္း ယုံၾကည္လိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။

ယုံၾကည္မႈသည္ ေအာင္ျမင္မႈ၏ လက္နက္ေကာင္းျဖစ္၏။ တိုးတက္ျဖစ္ထြန္း ေအာင္ျမင္ေနၾကေသာသူမ်ားသည္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယုံၾကည္သူမ်ားျဖစ္ၾက၏။ လြတ္လပ္ေရးရမည္ဟု ယုံၾကည္ခဲ့ေသာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ သူ၏ယုံၾကည္မႈ ယုံၾကည္ခ်က္အတုိင္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့ရာ ေအာင္ျမင္ခဲ့ေလ၏။

ယုံၾကည္မႈ ယုံၾကည္ခ်က္သည္ လူသားတုိင္းအတြက္ျဖစ္၏။ ယုံၾကည္မႈနည္းလွ်င္ နည္းနည္းခံစားရသည္။ မ်ားမ်ားရွိသူကား မ်ားမ်ားခံစားရ၏။ အခ်ည္းႏွီးကား မျဖစ္ေပ။

ဗုိလ္မွဴးႀကီးဗထူးသည္ အလြန္ယုံၾကည္ခ်က္ ျပင္းထန္သူျဖစ္၏။ ဖက္ဆစ္တို႔ကို ေတာ္လွန္တုိက္ခုိက္ရာ၌ မိမိကိုယ္မိမိ အျပည့္အ၀ ယုံၾကည္မႈထားခဲ့၏။ ထိုယုံၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္ပင္ ေအာင္ပြဲခံနုိင္၏။

လူသည္ အထူးအားျဖင့္ ဘာမဆိုျဖစ္ႏိုင္စြမ္းေသာ လုပ္ႏုိင္စြမ္းေသာ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြးႏွင့္ ကာလအားမ်ားရွိၾကေပသည္။ ဘယ္လူမ်ဳိးမဆို သူ႔ေနရာႏွင့္သူ အသုံးတည့္ၾက၏။ ေကာင္းစြာ၊ မြန္စြာတည့္ေပးတတ္သူ လမ္းညႊန္တတ္သူရွိလွ်င္ ပို၍ပင္အသုံးတည့္ေပ၏။ ဤေလာက၌ အလကားလူဟူ၍မရွိ။ သူ႔ေနရာႏွင့္သူ အသုံးတည့္၊ အသုံး၀င္ေနၾကသူခ်ည္းျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လူတို႔သည္ လူတို႔ကို အထင္ေသးစရာမလိုေပ။

အလကားလူရွိသည္ဆိုလွ်င္ ထုိလူသည္ ‘႐ူး’ သူႏွင့္ ‘မူး’ သူသာျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ လူတို႔သည္ အလႊာအသီးသီး၌ရွိၾက၏။ ႏုိင္ငံေရးသမားသည္ ႏုိင္ငံတိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္လုပ္ကုိင္ၾက၏။ စီးပြားေရးသမားသည္လည္း စီးပြားျဖစ္ထြန္း ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ၾကေလ၏။ မည္သည့္အလႊာပင္ျဖစ္ျဖစ္ အလုပ္လုပ္ၾကသူခ်ည္းျဖစ္၏။ အက်ဳိးမ်ားျခင္း၊ အက်ဳိးနည္းျခင္းတို႔သာ မတူကြဲျပားျခားနားေကာငး္ ျခားနားၾကေပလိမ့္မည္။ အလုပ္ကား လုပ္ရသည္ခ်ည္းျဖစ္၏။ သူေတာင္းစားပင္ ေတာင္းစားေသာ အလုပ္ကိုလုပ္ရေသး၏။ အေျပာေကာင္း၊ အဆိုေကာင္း၊ အငိုေကာင္းေသာ သူေတာင္းစားက အေျပာမေကာင္း၊ အဆိုမေကာင္း၊ အငိုမေကာင္းေသာ သူေတာင္းစားထက္ အက်ဳိးမ်ား၏။ ပို၍ေအာင္ျမင္ ျဖစ္ထြန္းေလ၏။

တစ္ခါတစ္ရံ အေျပာေကာင္း၊ အဆိုေကာင္း၊ အငိုအလြမ္းေကာင္းေသာ သူေတာင္းစားကို ဇာတ္ေထာင္၍ ျပဇာတ္မင္းသား လုပ္ခုိင္းလုိက္ရလွ်င္ ပို၍အက်ဳိးမ်ားေလမလားဟု ထင္မိ၏။ ယုံၾကည္မႈသည္ မိမိကိုယ္မိမိ ပထမဦးဆုံး ယုံၾကည္ဖို႔လို၏။ ႏွစ္ (၇၀) ျပည့္ ျပည္ေထာင္စုေန႔၌ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အတုိင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဆိုမိန္႔သကဲ့သို႔ မိမိကုိယ္မိမိ အရင္ဦးဆုံး ယုံၾကည္ဖို႔လိုေၾကာင္း မိန္႔ဆိုခဲ့ေလသည္။

အလြန္တိက်၍ မွတ္သားဖြယ္ေကာင္းေသာ စကားတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ေပ၏။ ပထမဦးဆုံးျဖစ္ေသာ မိမိကိုယ္မိမိ ယုံၾကည္ျခင္းသည္ တစ္ႏုိင္ငံလုံး၊ တစ္ျပည္ေထာင္စုလုံး မိမိကိုယ္မိမိ ယုံၾကည္လာၾကေပလိမ့္မည္။ မိမိကိုယ္မိမိ ယုံၾကည္ေနဖို႔လိုသည္ အေပးအယူလုပ္ဖို႔မလို။ သူေပး၊ ကိုယ္ေပးလုပ္ဖို႔သာလို၏ဟု ႏုိင္ငံေတာ္၏ အတုိင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ကဆိုသည္။ ထိုစကားသည္ ပညာရွိစကားျဖစ္၏။ မွတ္သားေလာက္ေပ၏။ အလုပ္ျဖစ္ထြန္းျခင္း၊ ေအာင္ျမင္ျဖစ္ထြန္းျခင္း၊ စီးပြားျဖစ္ထြန္းျခင္းဆိုရာ၌ ဘုရားေဟာစကားရွိ၏။

ယင္းမွ စီးပြားရွာနည္း၊ ဗုဒၶနည္းဟူ၍ျဖစ္၏။ ၎စီးပြားရွာနည္းကို ေအာက္ပါအတုိင္း ကဗ်ာဖြဲ႕ဆိုေဖာ္ျပထားေပ၏။

ႀကီးပြားပုံဟန္၊ အေျခခံကား

ကံဥာဏ္ေထာက္မ၊ ၀ီရိယႏွင့္

လုံ႔လႀကီးစြာ၊ စီးပြားရွာေသာ္

ရရာမလြဲ၊ ျဖစ္စျမဲတည္း။

လုပ္ေသာအခါ၊ ရဥစၥာတြင္

ေလးျဖာပုံထား၊ တစ္ပုံစား၍

အျခားႏွစ္ပုံ ရင္းႏွီးစုံထုတ္

အလုပ္လုပ္ေတာ့၊ တစ္ထုပ္တစ္ပုံ

အေရးႀကံဳက၊ သုံးၾကေစရန္

ဆက္အပ္ႏွံလ်က္၊ လွဴရန္တြက္ကား

စားဖို႔ထားသည္၊ ေရွ႕ဖ်ားပုံမွ

ခြဲလွဴၾကဟု၊ ဗုဒၶညႊန္ၾကား

မိန္႔မွာထားသည္၊ ႀကီးပြားလမ္းညႊန္

ျဖစ္စဥ္တည္း။

(မဃေဒ၀) ဟူ၍ ျဖစ္ေပသည္။

ယုံၾကည္မႈ၏ စစ္မွန္ေသာ မိတ္ေဆြသည္ ၀ီရိယႏွင့္ လုံ႔လမ်ားျဖစ္၏။ ထိုမိတ္ေဆြတို႔သည္သား စစ္မွန္ေသာ ယုံၾကည္မႈေပး၏။

လူသည္ အစဥ္သျဖင့္ ေအာင္ျမင္ေနသည္ဟူ၍ မရွိ၊ အနိမ့္အျမင့္ အတက္အက်ဟူသည္ရွိ၏။

ထိုစကားသည္ မွတ္သားအပ္ေသာ အားမာန္တစ္ရပ္ျဖစ္ေပ၏။ အထူးပင္ သတိခ်ပ္ဖို႔လိုေပ၏။ ယုံၾကည္မႈမရွိလွ်င္ က်ဆုံးမည္။ ယုံၾကည္မႈရွိလွ်င္ ေအာင္ျမင္မည္ဟူသည့္ သေဘာပင္ျဖစ္ေလသည္။

လူတို႔၏ တိုးတက္ေအာင္ျမင္မႈတြင္ ယုံၾကည္ခ်က္ရွိရမည္။ ထိုယုံၾကည္ခ်က္သည္ မိမိကိုယ္မိမိ ယုံၾကည္ျခင္းျဖစ္ရမည္။ စည္းကမ္းရွိရမည္။ ယင္းစည္းကမ္းသည္လည္း မိမိကိုယ္တုိင္ စည္းကမ္းရွိရမည္ဟူ၍ျဖစ္၏။

ပုပ္ရဟန္းမင္းႀကီး ဒုတိယေျမာက္ ‘ဂြၽန္ေပါ’ က “လူမ်ဳိးဆက္တုိင္း သေဘာေပါက္ဖို႔လိုတာက လြတ္လပ္တယ္ဆုိတာ ကိုယ္လုပ္ခ်င္တာ လုပ္ႏုိင္ဖို႔မဟုတ္ဘူး။ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တာကို လုပ္ပုိင္ခြင့္ရွိဖို႔သာျဖစ္သည္” ဟူ၍ဆိုမိန္႔ခဲ့ေလ၏။

ပညာရွိႀကီး ‘ကြန္ျဖဴးရွပ္’ ကလည္း “ႏိုင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၏ အင္အားဆိုတာ တစ္အိုးတစ္အိမ္ခ်င္း စုစည္းညီညြတ္မႈအေပၚ မူတည္တယ္” ဟူ၍ဆိုခဲ့၏။

ယင္းအဆိုအမိန္႔သည္ ယုံၾကည္ခ်က္ျဖင့္ ဆိုမိန္႔ေသာ ပညာရွိစကားပင္ျဖစ္ေပသည္။ လူသားႏွင့္ ယုံၾကည္မႈဆိုသည္မွာ ေကာင္းေသာအေတြး၊ ေကာင္းေသာအျမင္၊ ေကာင္းေသာအလုပ္ကိုသာ ဆိုလုိျခင္းျဖစ္၏။

ကဏန္းေကာင္ႏွင့္တူေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိး။

ပုတ္သင္ညိဳေကာင္ႏွင့္တူေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိး။

ကုိင္းပင္ႏွင့္တူေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိး။

လိပ္ေကာင္ႏွင့္တူေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိး။

ႏြားသိုးႏွင့္တူေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိး။

ေခြးအႏွင့္တူေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးကား မျဖစ္ေကာင္းေပ၊ မရိွေကာင္းေပ။ မျပဳေကာင္းေပ။ ယင္းတို႔၏ ယုံၾကည္မႈကား အည့ံစားအဖ်င္းစား တုိင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးကို ဒုကၡေပးမည့္ ယုံၾကည္မႈမ်ဳိးျဖစ္၏။

စစ္မွန္ေသာ၊ ေကာင္းမြန္ေသာ၊ လူမ်ဳိးတို႔အား အက်ဳိးျပဳေသာ ယုံၾကည္မႈသည္သာ ျပဳအုပ္ရာ၏။ ေဆာင္အပ္ရာ၏။ လုပ္အပ္ရာ၏။ ယင္းမွသာ ယုံၾကည္ခ်က္ႏွင့္ လူသားရင္းျမစ္တို႔၏ စစ္မွန္ေသာ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာ ျဖစ္ႏုိင္ပါေတာ့သတည္း။

Writer: 

ေအာင္ျမင့္ျမတ္ (ျပည္ေရႊဘို)


No comments